Monday, October 31, 2011

Nak tahu PartI:KETAWA turunkan DAYA INGATAN...

Asslamualaikum semua..masuk jap entry ni..na bg thu sesuatu laa...hehhee..ok korang suka gelak ta?? gelak or ketawa cam gini(hahhahaa)..haaa..na bg thu sket rahsia tersirat  nya..dalam korang dok pecah pewot ketawa gelak hari2 korang mungkin TA SEDAR yang ketawa berlebihan mampu mengurangkan daya ingatan..
OK dEyda kasi INFO seket..

  • " Kajian Universiti of Missouri,Amerika Syarikat yg disisarkan dalam jurnal Cognition and Emotion seperti dikutip dari Medicalnewstoday mendapati bahawa individu yang ketawa dalam suasana gembira akan mengalami penurunan daya ingatan.
  • Ketua penyelidik,Dr.Elizabeth Martin,menjelaskan perkara itu berlaku kerana emosi positif yang dialami berkemampuan untuk mengurangkan daya ingatan individu selama beberapa saat.
  • Menggunakan sejumlah individu sebagai responden, individu-individu tersebut dibahagikan kepada dua kumpulan.
  • Satu kumpulan dikehendaki menonoton video lucu.Sebuah kumpulan lagi diminta menonoton video tutorial pemasangan ubin yang membosankan
  •  Usai menonton video satu ujian mehukur daya ingatan telah dilakukan ke atas seluruh responden.
  • Hasilnya responden yang menonton video lucu gagal mengingat angka yang diberikan dan lebih banyak melakukan kesalahan berbanding individu yang menonton video pemasangan jubin.
  • Perbezaanya cukup significant sehingga dr.Martin menyimpulkan bahawa emosi positif boleh mengurangkan daya ingat.
  •  Namun emosi positif masih memberi impak positif pada individu.
  • Walaupun mampu megurangkan daya ingatan,individu yang memiliki emosi posiitif biasanya lebih kreatif dan cekap dalam menyelesaikan masalah yang mereka alami."
  •  

Itu adalah kajian yg dilakukan ke atas sejumlah individu dari Amerika Syarikat kan.Kita ta thu sejauh mana daya ingatan kita sebenarnya.
Mungkin itu adalah salah stu faktor pnyumbang shaja .Mungkin berbeza bg individu yg laen.Maner thu kan..
Rakyat malaysia lagi kuat ingat dri american tuu..hehhee...tp actually ketwa belbihan memg kurang elok terutamanya pada pelajar.
Perkara ini sering dtekankan oleh cikgu dEyda maseh skolah dlu coz dlu dEyda byk gelak oooo...pelajran pom KURENG jep..
tp bila dah nak periksa akhir taun bubah sikap kurangkan ketawa dan hanya memandang perkara itu sbg "1 SAAT PERKARA LUCU".Alhamdulilah..result maken
bagus...Mungkin perkara ini nampak biasa kan..tapi apa salahnya kita cuba..Ketawa bila perlu dan bg kaum wanita haruslah bersopan ketika
berketawa yaaa..(bwu nampak MOLEK)..hhihiii..(sambil ketawa tutop mulot) opps..hee...Ini hanya lah sedikit pengetahuan buat korang..
Semoga mendpt sdikit info yaa.InsyAllah..;)girlemo
::LoveShaje::dEyda Mahamad Arsad::

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...